Nyhedsbreve med omtanke

Sund fornuft

Jeg hjalp en gang en ven, som for nogle år siden klagede over, at hendes computer kørte så langsomt. Da jeg kiggede nærmere, viste det sig, at hun abonnerede på rigtig mange nyhedsbreve, og hun havde hverken tid til at læse dem eller rydde op i dem.

Hendes indbakke havde 3.000 ulæste mails, og i alt havde hun sat sin PC på overarbejde. Hun kørte Outlook på egen PC og havde mindst gang i 7.000 mails på egen computer. Outlook har alle sine data i een stor fil outlook.pst og den var vokset til 1GB - yes, een GigaByte.

Det var i 2007 og PC'en var en af mine gamle, måske fra 2002, så jeg fortalte hende, hvordan tingene hang sammen. Jeg anbefalede, at hun hurtigst muligt fik slettet mails.

De fleste nyhedsbreve er konstrueret sådan, at de indeholder en masse informationer incl. billeder. Det kan godt være at disse billeder bliver vist via et link, dvs. at billedet IKKE i 1. omgang fylder i brugerens indbakke, men hvis brugeren kører med en indstilling, der hedder, at det hele skal gemmes på egen computer, så giver det problemer før eller senere.

Opdeling af 'nyhedsbrevet' i 2 dele

Jeg gør det anderledes: Jeg skriver først nyheden på en webside og så sender jeg en kort nyhedsmail til abonnenterne. Denne nyhedsmail består af en kort beskrivelse med overskrifter og links til websiden med nyheden.

Desværre er der lidt begrebsforvirring her i forhold til ordet 'nyhedsbrev', som jeg altså splitter i to dele.

Jeg har også skrevet, hvad jeg opfatter som venlige emails i lidt samme stil.

Den oprindelige tanke med internettet var: Information ligger kun et sted og vi linker til det. Ikke noget med at gentage information. www.WikiPedia.org er et eksempel.

 


Copyright © 1995-2023 by Michael Maardt. You are on knowware.dkContact

Share